Nauč se vidět plýtvání a ztráty

V každé knize nebo článku o štíhlých procesech se na úvod dočtete něco o plýtvání a ztrátách. Není tomu tak náhodou. Eliminace plýtvání a ztrát je jedním z důvodů, proč firmy implementují principy štíhlých procesů. Pro mě osobně je tento princip zcela zásadní pro správné chápání štíhlosti. Nemyslím tím umět jmenovat jednotlivé druhy plýtvání, ale opravdu se je naučit vidět!
Taichi Ohno, který spolu se Shingeo Shingo a Eiji Toyoda vybudovali TPS (Toyota Production System), popsal základních 7 druhů plýtvání, které dodnes tvoří základ (nadprodukce, čekání, zásoba, smetky, zbytečný pohyb, přeprava a nadpráce). Dnes už jich není jen sedm, ale dle mého názoru rovnou deset. Každý si k tomu přidá nějaké to „své“ plýtvání. S jedním doplněním však souhlasím – nevyužitý potenciál pracovníků. Prošel jsem mnoho definic plýtvání, ale nejvíce se ztotožňuji s touto: Plýtvání (ztráta) je jakákoli aktivita, činnost, proces nebo náklad, který při výrobě produktu či poskytování služby nepřidává hodnotu a zároveň zvyšuje náklady. Na první pohled je jasné, že tento popis by měl být vnímán spíše jako způsob myšlení než jako pevně daný vzorec. 
 
Co však znamená naučit se vidět plýtvání a ztráty? Ze svých zkušeností vycházím z toho, že klíčové jsou tři oblasti:
  • Nauč se plýtvání vnímat. Znamená to, aby pracovník nepodléhal ‚provozní slepotě‘ a začal si aktivně uvědomovat existenci plýtvání a ztrát ve svém okolí. Existují různé způsoby, jak se to naučit. Jednou z možností jsou školení a tréningy. Na úvod správný krok, ovšem samotný nestačí. Pokud nebudete s pracovníky neustále diskutovat a ukazovat jim kolem sebe ten „oceán plýtvání“, tak se nehnete z místa. Jsou rozdíly v chápání plýtvání ve výrobě, v administrativě a v servisu. Produkt je totiž ve výrobě více hmatatelný než v administrativě, a tím je hmatatelnější i plýtvání.
  • Nauč se plýtvání identifikovat. Když už pracovníci umí plýtvání vnímat, tak je třeba, aby se ho naučili identifikovat. V praxi to znamená, že pracovníci umí na pracovišti ukázat a přímo identifikovat jednotlivé druhy plýtvání. Firmy hledají různé formy, pomocí kterých se to snaží pracovníky naučit. Jedna zvolí formu takzvaných týdnů plýtvání. Každý týden vyhlašuje jeden druh plýtvání a pracovníci formou zlepšovacích aktivit identifikují plýtvání a hledají na něj opatření.
  • Nauč se plýtvání měřit. Pokud zvládneme první dvě oblasti, tak nás na závěr čeká oblast, kterou přidáme k plýtvání jednoznačnou jednotku (čas, metry, Kč apod.). Tato oblast se stává významnou při procesu eliminace plýtvání, abychom byli schopni vyčíslit přínos a ohodnotit ztrátu. Kromě jednoznačné jednotky měření se budeme muset naučit zvolit správnou formu a metodu měření. Uvedu jednoduchý příklad. V první oblasti jsem se naučil vnímat plýtvání, v druhé oblasti jsem se naučil identifikovat plýtvání, například přepravu a v třetí jsem udělal špagetový diagram a jednoduchý flow-chart a zjistil jsem, kolik času zbytečná přeprava zabere a kolik zbytečných metrů při ní udělám.

 

Tento princip je klíčový, protože nás učí vnímat plýtvání a ztráty a zároveň nám pomáhá postupně pochopit podstatu štíhlých procesů a neustálého zlepšování. Mějte jej na paměti při budování vlastního výrobního či produkčního systému – rozhodně se vám to vyplatí.