Smart4Factory a integrace jako klíčový faktor

Měl jsem příležitost vystoupit na Roadshow NCP4.0 a Czechinvest se zaměřením na Digitalizaci malých a středních podniků. Při této příležitosti jsem si znova připomněl, jak klíčové vůbec je popsat si svou vlastní „skládačku“ a definici Průmyslu 4.0, jeho prvky, cíle a hlavně si ujasnit a sjednotit chápání tohoto pojmu. A to vše z velmi jednoduchého důvodu – aby se z toho stal smysluplný přístup a aplikace a ne jen marketingový pojem uvnitř organizace, kterému nikdo nerozumí.

Když jsem v Čině v roce 2016 začal realizovat první projekty v této oblasti byl jsem nucen začít vysvětlovat Průmysl 4.0 trochu více uchopitelně a přeložit ho více do jazyka, kterému budou rozumět firmy a ne jen akademická obec. I z tohoto důvodu vznikl koncept Smart4Factory, který tyto aspekty popisuje tak, jak je vnímám.

Integrace

Klíčový pojem je pro mě integrace a propojování všech prvků mezi sebou, aby fungovaly efektivně nebo nebyly to další izolované prvky. Smart4Factory chápu hlavně jako přístup, který využívá principy, přístupy a nástroje, které integrují klíčové aspekty fungující organizace s cílem vytvořit vysokou přidanou hodnotu pro zákazníka, při vysoké míře kvality a při optimálních nákladech.

Smart4Factory se zaměřuje na integraci již často fungujících a stávajících prvků. Nechápejte to jako něco, co je zcela nové.

Integrace procesů

  • Správně nastavené procesy jsou jedním z klíčových oblasti pro správné fungování organizace.
  • Tato oblast je o identifikaci, zjednodušení a automatizaci procesů v organizaci, což následně přináší vyšší efektivitu, produktivitu a schopnost rychlejšího zavádění nových služeb a výrobků na trh. K tomu je však nutné zajistit, aby správné informace, údaje nebo dokumenty mohly bez problémů procházet celou organizací bez zbytečných zastavení a zdržení. Zároveň je nutné vytvářet správné propojení mezi různými informačními systémy a aplikacemi v organizaci
  • Věnujeme se primárně tvorbě, modelování a správnému řízení procesů jako součásti procesní struktury organizace.
  • Dobře integrované procesy fungují jako celistvé řešení a významně podporují správně fungující organizaci

 

Hlavní cíle a zaměření

  • Snížit provozní náklady.
  • Zvýšit bezpečnost systému.
  • Zlepšit řízení a komunikaci, optimalizaci všech procesů.

Integrace štíhlého způsobu organizace

  • Tato oblast se soustřeďuje na zkracování průběžné doby realizace produktu nebo služby eliminací plýtvání, abychom dodávali náš výrobek, případně službu včas našemu internímu nebo externímu zákazníkovi při vysoké kvalitě a nízkých nákladech.
  • Plýtvání v různých formách tvoří významnou část procesů, kdeplýtvání chápeme jako aktivitu, která zvyšuje náklady, avšak nezvyšuje hodnotu, kterou chce zákazník zaplatit
  • Na každou aktivitu se můžeme dívat jako na aktivitu, která
    • VA (Value Added) – Tvoří hodnotu.
    • N-VA (Non-Value Added) – nezvyšuje hodnotu, avšak pro fungující proces je nutná.
    • Waste (plýtvání) – zvyšuje náklady a je nutno tuto aktivitu eliminovat.

 

Hlavní cíle a zaměření

  • Eliminovat plýtvání zprocesu.
  • Zkrátit průběžnou dobu realizace produktu nebo služby.
  • Zvyšovat hodnotu produktu pro interního, případně externího zákazníka.

Integrace software a IT oblastí

  • Oblast řeší integraci IT platforem a SW platforem s cílem zefektivnit komunikaci a výměnu informací mezi jednotlivými systémy prostřednictvím vytvořené potřebné infrastruktury a standardizace komunikace mezi nimi.
  • Tato integrační platforma patří ke klíčovým prvkům podnikové architektury, kde určujeme, jakým směrem se bude vyvíjet integrace podnikových systémů, jak bude jednoduché nebo složité integrovat nové, případně původní aplikace.
  • Je nutné zohlednit výkon, spolehlivost, dostupnost, bezpečnost a monitoring těchto aplikací.

 

Hlavní cíle a zaměření

  • Unifikovat různé podnikové platformy.
  • Zajistit podporu běžných standardů.
  • Využívat open source technologie.
  • Zajistit bezpečnost systému.
  • Podpořit procesní strukturu v organizaci.

Integrace inteligentní automatizace

  • Tento přístup dosahuje určitého stupně automatizace se zařízeními, nástroji, metodami a lidmi při využití standardních komponent, které jsou dostupné na trhu.
  • Nutno podotknout, že investice by měly být malé a automatizace je přizpůsobena stávajícím zařízením se zapojením lidí z výroby, změny jsou postupné a vyvážené a tím nákladově efektivní.
  • Používáme jednoduché technologie pro pochopení, údržbu a modernizaci, při poruchách jsou následně ztráty minimální.
  • Komponenty a samotný hardware jsou flexibilní a vícenásobně využitelné, adaptivní ke změně produktu.
  • Součástí automatizace jsou všechny procesy v organizaci (od výrobních až po administrativní).

 

Hlavní cíle a zaměření

  • Integrovat rychlou identifikaci nestandardního stavu.
  • Rychlá konkretizace a realizace řešení.
  • Optimalizovat náklady na automatizaci procesu.

Integrace správy dat a informací

  • Management dat zajišťuje systematický přístup k dosažení efektivního, bezpečného a rychlého využívání dat ve společnosti.
  • Přímo souvisí s celým životním cyklem dat od jejich vzniku až po konečné stádium, kdy v závislosti na typu informací dochází k jejich vymazání nebo archivování.
  • Organizace řídí extrémní množství dat a v průměru se jeden údaj nachází v organizaci několikrát, což způsobuje zvýšené nároky na zdroje související s jejich řízením a složitost zpracování.
  • Součástí tohoto řešení je i komplexní integrace dat, kvalita dat a regulační správa (Governance Model) dat, kterou spojujeme do jedné jednotné cloudové platformy.

 

Hlavní cíle a zaměření

  • Definování vlastnictví údajů.
  • Definování odpovědnosti za jejich úplnost akvalitu.
  • Identifikace a řízení konzumentů dat.
  • Nastavení procesů vyhodnocování a zlepšování kvality výstupních informací.

Integrace velkých dat a internetu věcí

  • Tato oblast zajišťuje dvě části – inteligentní zpracování dat a zároveň internet věcí (způsob, jak tyto údaje sbírat a posílat je do jednoho zdroje).
  • Vždy je však nutné nad touto množinou dat implementovat vybrané analytické nástroje (pokročilá analytika – prediktivní, deskriptivní, diagnostická, případně textovou analytiky) na základě kterých dokážeme činit ta správná rozhodnutí pro naši organizaci a naše podnikání.
  • Existuje velké množství různých model (Analýza zákaznického potenciálu; Analýza chování zákazníka; Analýza vazby mezi produktivitou a parciálními činiteli apod.), je však nutné si vždy vybrat ty správné, pracovat s nimi a hlavně, na základě těchto informací činit rozhodnutí.

 

Hlavní cíle a zaměření

  • Zvýšení transparentnosti analýz.
  • Definování správných ukazatelů a parametrů, které jsou integrovány v rámci procesní struktury organizace.
  • Nastavení systému sběru údajů v rámci IoT, aby splnily očekávání.

Určitě může být vaše vnímání, popis jednotlivých prvků a jejich cíle na základě vaší zkušenosti jiné. Důležité však je nevnímat Průmysl 4.0, digitalizaci apod. jako samostatné části vašeho organizačního modelu. Cílem je tyto oblasti správně integrovat, protože v opačném případě to bude způsobovat neefektivnost celého procesu integrace.

Sdílejte článek se svými přáteli

peterdebnar.cz
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.