Celý svůj profesní život pracuji s lidmi a snažím se je co nejlépe vést. Vedení sebe sama i týmu se učím celý život. Vím, že tento proces u mně nikdy neskončí a stále se mám v čem zlepšovat a nejen to. Potřebuji také některé své návyky zcela změnit.
Když se podívám na organizaci, tak ji vidím skrze lídry, manažery a specialisty. Lídr vede a rozvíjí svůj tým a hlavně se zaměřuje na lidi, skrze které tým dosahuje svých výsledků. Manažer na druhé straně vnímá odpovědnost za procesy a lidi. Ty řídí skrze ukazatele, které jsou pro organizaci klíčové. Specialista svou odborností podporuje vybranou oblast a snaží se v ní být výjimečným odborníkem. V každé organizací je mix lidí, kteří v sobě mají více či méně převahu jedné z těchto rolí. To si začínám uvědomovat stále víc. Mrzí mě, když se snažíme lidi rozvíjet v oblastech, v nichž potenciál nemají, případně pracují na pozici, kde se od nich očekává převaha vedení lidí a oni jsou specialisté na jednu oblast a chybí jim schopnost vést svůj tým, pracovat s hodnotami, s vizí, se zpětnou vazbou a hlavně s rozvojem svého týmu.
Sám pro sebe jsem si definoval okruh tří vlastností na které se zaměřuji, pokud v organizaci nebo týmu pracuji s někým, kdo má vést tým. Je to integrita, důvěra a komunikace. Integrita pro mě znamená, že člověk má silné morální zásady, stojí si za svým slovem a dělá správné věci správně. Lídr, který prosazuje hodnoty společnosti ve svých každodenních činech, pomáhá stanovit očekávání od nich pro ostatní. Integrita zároveň znamená, že se řídíme jasnými principy, které každý den vedou naše kroky, jsme o nich přesvědčeni. Jsme konzistentní, a to i v těžkých situacích, kdy musíme činit ne zcela jednoduchá rozhodnutí. Součástí integrity je i důvěryhodnost. Pro mě je však tato vlastnost samostatná oblast. Důvěru mám i ve svých hodnotách. Z pohledu vlastnosti lídra důvěra znamená, že mé okolí věří, že jsem spolehlivý a zároveň důvěřují mým rozhodnutím, která jsou pro organizaci nejlepší a nemám v nich žádné osobní zájmy. Důvěra v sobě skrývá spolehlivost, transparentnost i empatii. V transparentnosti vidím otevřené a upřímné sdílení informací, svých názorů i postojů. Empatie je o tom, že beru v úvahu pocity a potřeby svého týmu a blízkého okolí. Komunikace není až tak naprosto vlastnost, avšak já ji vidím jako důležitý nástroj, případně kompetenci. V tomto případě se zaměřuji na styl a způsob komunikace, aktivní poslech i formu zpětné vazby. Při každé situaci, která nastane v týmu, vidíme jak člověk zareaguje, přizpůsobuje styl komunikace této situaci, je schopen klást otázky, aby pochopil názory a zároveň posouvá tým vpřed skrz zpětnou vazbu.
Na úvod se stačí zaměřit na těchto pár vlastností, a to právě v souvislosti vnímání lídrů, manažerů a specialistů. Pokud máme od někoho očekávání jako do lídra, tak minimálně bez těchto tří vlastností není možné kvalitně vést svůj tým a mít přidanou hodnotu pro celou organizaci.
Určitě se můžete na výběr okruhu vlastností podívat skrze různé přístupy a nástroje, kterých je několik. Myslete však v zásadě na to, co je pro vaši organizaci a tým to nejdůležitější z pohledu vedení lidí, týmů a celé organizace. Pro mě je to opět integrita, důvěra a způsob komunikace.