Vnitřní kompas potřebuje každý z nás

Každý – člověk i organizace – někam směřujeme. Možná si to neuvědomujeme, avšak každou naší myšlenkou, každým rozhodnutím, každým činem tento směr ovlivňujeme. Občas jste se s tím pocitem potkali i vy. Váš život, vaše kariéra, vaše organizace následuje určitý směr, dosáhli jste plánovaných cílů, plníte si své milníky, ale ani tak spokojení nejste. Váš vnitřní kompas vám dává zpětnou vazbu. Určuje směr, kterým se ubíráte – a záleží na tom, jak dobře ho máte kalibrovaný. Víte, kde je váš sever? Kde leží jih, západ a východ? To vše v zásadě ovlivňuje nastavení našich hodnot a našeho osobního poslání.

Je škoda, že se nad vlastním směřováním – ať už osobním nebo organizačním – nezamýšlíme častěji a do větší hloubky. Na základě našich hodnot můžeme tento směr více ovlivnit, více korigovat, abychom naplňovali naše hodnoty, poslání a vizi. Právě k tomu nám náš vnitřní kompas slouží. Každý z nás, každá organizace ho má. Je však třeba jej pravidelně kalibrovat. Není to těžké. Chce to jen čas, disciplínu a odvahu klást si ty správné otázky a zároveň přijmout zodpovědnost za změny, které pak uděláme. Lídr nese zodpovědnost za svou organizaci a vy sami za sebe. To však neznamená, že neberete ohled na okolí. V organizaci tato témata řešíme se svým týmem a klíčovými lidmi v organizací. V osobním životě je řešíte se svým já. Otázky v principu mohou být stejné. V osobní rovině klademe větší důraz na Vás, Vaši rodinu, blízké okolí. Můžete vycházet ze svých definovaných rolí. Pokud se zabýváte organizací, v podstatě nahlížíte na její vlastní pyramidu – tvořenou lidmi uvnitř firmy, vlastníky, zákazníky, dodavateli i komunitou, ve které působí.

Tady je podle mě deset základních otázek, které byste si měli položit – ať už na osobní úrovni, nebo v rámci celé organizace. Můžete je samozřejmě upravit, rozšířit a přizpůsobit podle svých potřeb či velikosti vaší firmy.

  • Jaké tři hodnoty považuje za klíčové, kterými se řídíte a respektujete je?
  • Jak poznáte, že žijete správně? Že vás vaše činnosti naplňují, dělají vám radost – a že vaše organizace funguje smysluplně a přináší skutečnou hodnotu svým zákazníkům?
  • Jak hledáte rovnováhu v rámci rolí v osobním životě a v rámci pyramidy v organizaci?
  • V čem je vaše unikátnost a výjimečnost? Co je to ve vaší organizaci?
  • Na čem Vám skutečně záleží a na co kladete důraz ve vaší organizaci?
  • Jaké tři konkrétní kroky můžete právě teď udělat – ve svém osobním životě i v rámci vaší organizace – které by měly ten nejpozitivnější dopad?
  • Jakou osobou chcete být a jak chcete, aby byla vaše organizace vnímána – jaké charakteristiky by měla mít?
  • O čem sníte a o čem vaše organizace?
  • Jaké byly tři momenty ve vašem životě, kdy jste se cítili opravdu šťastní a naplnění? A které okamžiky nebo milníky měly podobný význam ve vaší organizaci?
  • Které aktivity a činnosti jsou pro vás osobně nejcennější? A které mají největší hodnotu pro vaši organizaci?

 

V první řadě potřebujete odložit předsudky a mít odvahu si projít celým procesem. Tento proces začíná v nás, přetvoří se do plánu změn a probíhá dále realizací a transformací. Tyto změny však nikdy nekončí. V osobním životě mohou tyto změny zahájit Vaši druhou kariéru a v rámci Vaší organizace to může být zlepšení, řízená inovace na úrovni vašeho procesu, produktu nebo obchodního modelu. Pamatujte, že je lepší dělat malé změny každý den nebo týden, než se soustředit na pár velkých změn za rok. Každý den je plný příležitosti, je třeba se je naučit vidět a mít odvahu poslouchat Váš vnitřní kompas.

Vnitřní kompas v nás je jako cesta, která se před námi otevírá a je dlážděná tím, co nám v životě připadá správné a je v souladu s našimi hodnotami.

Sdílejte článek s svými přáteli

peterdebnar.cz
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.